Szentesi tévhitek - Hogy is volt? 01. rész
Sajátos múltidézésre hívjuk az olvasót. Kicsit kétkedünk ugyanis, hogy mindenki tisztában van városunk történetének egyes ellentmondásos részleteivel. Úgy tapasztaltuk, keringenek bizonyos tévhitek, féligazságok, amiknek valahol kell, hogy legyen magyarázata. A leggyakoribb kérdéseket válogattuk ki, s igyekeztünk utánanézni a hiteles válaszoknak szakirodalmakban, illetve korabeli újságcikkekben. Mivel alapvetően levéltári kutatásokra támaszkodtunk,– most egy kicsit vidámabb hangot ütve meg – „a tévhitek és mellékhatások” tekintetében megkérdeztük (fő) levéltárosunkat, Labádi Lajost is, aki nem jött zavarba a kérdések hallatán. A Szentes Helyismereti Kézikönyve és egy sor más helyi kiadvány, valamint forrásként megjelölt újságcikk volt segítségünkre, hogy tisztába tegyünk néhány kérdést. Az olvasónak már csak egy dolga van: eldönteni, megbízike forrásaink szavahihetőségében, vagy nem engedi kiábrándítani magát. Eláruljuk, mi sem találtunk mindenre egyértelmű választ.
…Szentes névadója nem is létezett?
A város nevének eredetét a helyi legenda, amely a Petrák-krónikából maradt fenn, egy bizonyos Zendus János magyar hadvezérhez köti, aki a szájhagyomány szerint megalapítója, megmentője, s első földesura is volt a településnek. A történelemtudomány azonban nem ismer ilyen nevű hadvezért, a kutatók szerint Szentes neve a Szente-Mágocs család nevéből eredeztethető. Az egykor a vidéket benépesítő Ond vezér törzséből, a Bor-Kalán nemzetségből származó família a 13. században országos jelentoségűvé vált.
Kurca egy basa lánya volt?
Szintén egy legendához kapcsolódik a Szentesen átfolyó Kurca nevének eredete. A Petrák-krónika több változatban is említést tesz róla, de mindegyik alapja az a feltételezés, hogy a Kurca, mielőtt még így hívták, az Amád vagy Almád nevet viselte. A Kurca nevet a török időkből, egy személynévből eredezteti fent említett forrásunk. Történt ugyanis, hogy egy török (basa?) fia, vagy felesége, mások szerint lánya (hát, ennyire homályos ez a dolog) beleesett a folyamba, s az úszni nem tudó férfi a parton jajveszékelve hozzá tartozója nevét kiáltozta: Kurca! Kurca! Az esetet rejtekükből figyelő magyaroktól terjedhetett el aztán szájhagyomány útján a Kurca elnevezés. Eddig a legenda. Azonban még jóval a törökök ideérkezése előtt, 1075-ben I.Géza oklevele már említést tesz a Curicea folyóról, melyet a király a Szent Benedekrendi barátoknak adományozott, s amely azonosítható a mai Kurcánkkal. A szláv nyelvben egyébként megtalálható a kurica szó, melynek jelentése: jérce, tyúk.
Vívtak-e Szentesnél sorsdöntő csatát a törökkel?
Egy csata története olvasható a Petrák-krónikában, amit lehet, hogy meg sem vívtak, vagy ha meg is vívták, más források szerint nem akkor, nem azok, és messze nem volt olyan jelentős. A krónika arról számol be, hogy Veterani tábornok Szentes határában verte szét a Szeged felmentésére igyekvő törököket, nem pedig Zentánál, mint azt Barta Gábor, neves szaktudós írta tanulmányában. A Szentesi Lap 1887-ben megerősítette, hogy Szentes alatt, az alsó nyomáson ütközött meg Veterani tábornok a török-tatár haddal, s utóbbiak vesztesége 800 ember volt, a mieinknél pedig 600 katona esett el. Sima László Szentes város története című munkájában óriási tévedésnek nyilvánította a zentai változatot, s az általa megfogalmazottak élnek a szentesiek emlékezetében. Szentes Helyismereti Kézikönyve Veterani szentesi ütközetét csupán legendának tartja, de valamilyen kisebb összecsapás, törökfuttatás biztosan volt Szentes határában, melyet a helyiek emlékezete később felnagyított.
Fürdött-e Kossuth a Kurcában?
Déd-, ük-, vagy szépapáink idejében állítólag még iható volt a Kurca vize. Mindenesetre fürdésre is alkalmasabb volt, mint manapság. A fáma szerint Kossuth Lajos is megmártózott benne. Valóban? És vajon mikor? Ismereteink szerint négyszer járt városunkban az államférfi a forradalmi időkben, először 1848 októberében, amikor nagy hatású toborzóbeszédet tartott a Piac-téren (1892 óta a nevét viseli a főtér). Akkor az éjszakát is Szentesen töltötte, s a történelmi események viharában ugyan jócskán eltörpül annak jelentősége, vajon mikor volt ideje fürdeni a Kurcában, mi most mégis ennek próbálunk a nyomára bukkani. Nos, a Vukovics Sebő viszszaemlékezései 1849-re címmel a Szemere-kormány igazságügyminiszterének megjelent emlékiratai adhatnak erre a kérdésre egyértelmű választ. „Túl a Tiszán nem messze Kossuthot utolértem. Egy csárda előtt várta Perczel seregének arra vonulását... De a sereg sokáig nem jött, s én tovább utaztam Kunszentmárton felé, hova Kossuth is jött. Onnan Szentesen keresztül, hol a nép Kossuthot nagy lelkesültséggel fogta körül, s ketten fürödni mentünk a Kurca vizén felállított fürdőbe, Vásárhelyre menénk hálásra...” – áll Vukovics jegyzeteiben, mely szerint július 11-én értek Szegedre, így tehát Kossuth Lajos 1849 júliusában vett fürdőt a Kurcában.
Tényleg Petőfi Zoltánkát ringatták a múzeumi bölcsőben?
Néhai Rózsa Gábor mesélt előszeretettel történeteket arról a fából faragott régi bölcsőről, mely a múzeum tulajdonát képezi, s melyet a mérnök-muzeológus úgy emlegetett, mint amiben a „Sasfiókot”, azaz Petőfi Sándor fiát ringatták. Hogy miből gondolta? Lehet, hogy a logikája vezette, mert a költő apósa, Szendrey Ignác uradalmi tiszttartó volt Nagymágocson, a szentesi Péter Pál Polgárház a mindenkori tisztviselők lakása volt. Viszont ráakadtunk egy korabeli újságcikkre, mely beszámol a gyermekbútor múzeumba kerüléséről, s ha nem is bizonyítékul, de adalékul szolgál a feltételezéshez. „Petőfi ereklye a muzeumban. Legutóbbi időben a Csongrádmegyei Muzeum több érdekes tárgygyal gyarapodott, köztük özv. Stammer Sándorné úrnő útján egy 1831-ben készült bölcsővel, amelyben 1850-ben Petőfi Sándor Zoltán fiát ringatták. – Ugyanis Petőfi özvegye Szendrey Julia a szabadságharc alatt többször, majd utána mindig a szüleinél Nagymágócson tartózkodott, amely alkalommal a velük komaságban levő Pokomándiék adták oda használatra azt a bölcsőt, amelyben később az egész Stammer családot ringatták.” – közölte az Alföldi Ellenzék 1910. december 4-i száma. [1.]
Az oldalon felhasznált források:
Irodalom:
[1.] Darók József: Szentesi tévhitek - Hogy is volt? - Szentesi Élet 2012. december
|