A kurca-híd születése
A múlt század utolsó évtizedéig Szentes város az év nagy részében el volt zárva a szomszédos településektől, mert a kiépítetlen földutakon az őszi esőzések beállta után a közlekedés lehetetlen volt. 1846-ban gróf Széchenyi Istvánt a Tisza szabályozása ügyében szentesen járt, a legenda szerint ő vetette fel a település vezetőinek, hogy miért nem toronyiránt vezet az út a városba.
A városközpontot a Böldi révtől a Vecseri-fok szigeten keresztül rosszminőségű földúton lehetett megközelíteni majd a városba egy keskeny fahídon lehetett bejutni. Akkoriban szokásban volt vízmeregetés következtében, sikamlóssá, csúszóssá vált, így szinte életveszélyes volt rajta az átjárás. 1883/84-ben a Böldi révtől a műutat kiépítik, így egy korszerű kurca-híd építése is szükségessé vált.
Eredetileg a régi híd helyére épült volna a katolikus templom irányába, 1883. június 8-án a megyei és városi bizottság ülést tartott a Széchenyi út irányának megváltoztatásáról, a Szentesi Lap így számolt be az eseményről:
… a közigazgatási bizottságnak más részről pedig a városi képviselő testületnek javasolni fogja, miszerint a Széchényi út a delelő mellet a mostani iránytól eltérőleg egyenesen a megyeház és járásbirósgági épületek között nyitandó uj utca irányában vezettessék a Kurcán keresztül…(1883-06-16. Szentesi Lap)
Az előirányzott költség 12 000 forint volt, amit a megyének és a városnak közösen kellett állni.
1883. Június 11-én tartott bizottsági ülésen elfogadták a javaslatot s utasították a megyei államépítészeti főmérnököt a tervek elkészítéséhez.
A következő híradás 1884-ben a híd építésének a befejezéséről szól a Szentesi Lapban.
…A kurczahíd építése közeleg a befejezéshez s az összes kövezésből már alig hiányzik néhány méter, hogy a kongóúttal összelegyen kötve. A híd igen szép látványt nyújt a szemlélőnek a városunknak kétségkívül egyik fő díszéül szolgáland…(1884-06-07. Szentesi lap)
A híd egyik pillérjébe építésekor üzenetet hagytak az utókornak. A 2013-as híd felújításkor a sejempapírra irt emléklapot egy üvegben megtalálták.
A híd munkálatait 1884. június 10-én fejezték be, a szakértői vizsgálatok után átadták a közforgalomnak. A híd félkör alakú dongaboltozat sík alapozással és nagyméretű, szintén tégla anyagú, támfalszerű, a vízfolyással közel párhuzamos szárny falakkal épült. Ezzel ismét egy rég óhajtott vágya teljesült a város lakóinak. Még abban az évben biztonsági okokból karfákkal látták el hogy a meredek töltésről ne szaladjanak le az útról.
Az oldalon felhasznált források:
Irodalom:
Bíró Dániel – Féltésből lett Szentesnek kőhídja – (http://www.delmagyar.hu/szentes_hirek/szuloi_feltesbol_lett_szentesnek_kohidja/2181505/)
Széchenyi út megváltoztatása (1883-06-16. Szentesi Lap)
Széchenyi út (1883-07-14 Szentesi Lap)
Kurca-híd építése (1884-06-07. Szentesi lap)
Kurca-híd megnyitása (1884-06-14. Szentesi lap)
Kurca-híd közrendészete (1884-10-04. Szentesi lap)
Kurca-híd – (http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/tudomany_es_ismeretterjesztes/Hidak_csongrad_megyeben/pages/hcsm_005_hidepites.htm)
|