-- BELÉPÉS

 OLDALTÉRKÉP - KEZDŐOLDAL - ARCKÉPCSARNOKKÖZTÉRI ALKOTÁSOK -  -  ÉPÍTÉSZETI EMLÉKEK - MÚZEUMOK KIÁLLÍTÓHELYEK  TERMÉSZETI ÉRTÉKEK  -  UTCÁK TEREK -    KÖNYVESPOLCRA - IMPRESSZUMVENDÉGKÖNYV 
 


LEXIKON
 
A, Á - B - C - CS - D -E, É - F - G - GY - H -I, Í - J - K - L - LY - M - N NY - O, Ó - Ö, Ő -P - Q - R - S - SZ - T -TY - U, Ú - Ü, Ű - V - W - X - Y - Z - ZS

TEMATIKUS OLDALAK
A képre kattintva galériák megtekinthetőek




Már 674 kincs az oldalon

Legújabb feltöltések


Dudás Sándor szobrász
Labádi Lajos (1953-2019)
Labádi Lajos-dombormű (2020)
Trianon-emléktábla (2020)
1914-1919 Pro Pátria emléktábla
Szenyéri János (1841-1921)
Szenyéri János-emlkétábla (2019)
Komor Marcell (1868-1944)
Komor Marcell-mellszobor
Veréb Imre (1936-1982)
Veréb Imre-emléktábla
Tóth József-emléktábla
Petőfi S. Ált. Isk.-emléktábla
Barta János-emléktábla

Nagyajtósi István (1908-1989)

Velünk élő örökség
A Szentesi TV Állomás
Szentes kincsei
Bese László
Mozgóképek Szentesen
Aki iszik belőle, váljon egészségére
A szentesi díszkút története
A művelődés szentesi otthonai
Veszett Nagy Sándor nyomában
Szentesi szó-képek
Megszakadt életút
A Vasúttörténeti Alapítvány gépészeti gyűjteménye Szentesen
Elestek a dicsőség mezején
Szentesi disznótoros könyv
40 éves a Galéria
Szentes halmai
Szentes rejtett kincsei
Szentesi életrajzi évfordulók 1988
Szentesi életrajzi évfordulók 1987
Szentes és a repülés
Megszentelt határ
Szentesi fazekaskönyv
A Lajtha László zeneiskola fél évszázada
Petrák - krónika
Amire emlékszem
Húsz év könyv
Kiss Bálint református lelkipásztior élete és munkássága
Harruckern János György-mellszobor
Szentesi anekdoták
CSMHE évkönyve 2011-2012
A vekeri halastó madárvilága
Pirity Mátyás-emléktábla
Pirity Mátyás (1911-2003)
Sportuszoda alapkő-emléktábla
Dr. Rébeli Szabó József-emléktábla
Emlékfa - 2011
Kopjafa
1956-os emlékoszlop
Szóváltás a barázda végén
Büszkeségpont
Gyónás
Kruplicukor
Fegyveres életfa (1983)
Kopjafa (2016)
Emlékfa - 1980
Ivókút-2012
Emlékfa - 2015
MÁV motorgarázs emléktábla
Emlékfa - 2004
Egyenruhák - kiállítás képgaléria
Tavasz a természetben - képgaléria
Makett kiállítás
Műszakiak Napja - képgaléria
Arcképek Szentesről - képgaléria
XIII. Műszakiak Napja - képgaléria
Látogatás az Árpád Agrár Zrt. Szentlászlói telepén
Barangolás Szentes kincsei között - előadás képgaléria
Mátkaság, esküvő, lakodalom - néprajzi előadás képgaléria

"Rejtelmek, ha zengenek..." kiállításmegnyitó képgaléria
A szentesi városháza építéstörténete - könyvbemutató képgaléria
A szentesi városháza építéstörténet - könyv
Nagy Imre festő festményei
Hírversek 001
Tokácsli Lajos festőművész képei
Tokácsli Lajos centenáriumi emlékalbum
Síma Ferenc (1912-?)
Min nevettek őseink...
Szentháromság-szobor építése
Szentháromság szobor
Kálvária szoborcsoport
Könyvespolcra - Nézzétek az álmot játszom

 


TUDTA?

Könyvespolcra

KÖNYVESPOLCRA


Készült egy 39 oldalas összeállítást, amely áttekinti a 2018-as időszaki kiállításokat és róluk megjelenő újság cikkeket. A képre kattintva PDF formátumban letölthető.

 

 

számláló
Indulás: 2011-12-28
 

időjárás
 
E,É - lexikon
E,É - lexikon : Egy Halifax tragédiája Szentesen 1. rész - Előzmények

Egy Halifax tragédiája Szentesen 1. rész - Előzmények



Szentes város a II. világháború utolsó évében

1944 nyár közepére a szovjet csapatok elérték a Kárpátok előterét, a magyar Alföld keleti régióját pedig már közvetlen veszély fenyegette, ezért a kormányzó a Bodrog és a Tisza folyó vonalától keletre eső országrész élére hadműveleti kormánybiztost állított, és a régiót az 1500/1944.sz. kormányrendelettel hadműveleti területté nyilvánította. Tekintettel arra, hogy hazánk nehéz- és hadiipara döntően Budapest és környéke, valamint a Dunántúl jelentősebb iparterületei köré összpontosult, az ország légterét védelmező repülőalakulatokat is itt vonták össze.

A Dunától keletre elterülő országrész szinte teljesen légvédelem nélkül maradt, így Szentes közelében az egyetlen védett objektumnál, a csongrádi vasúti hídnál például csak két darab légvédelmi gépágyú volt elhelyezve. Szentes korabeli kiemelkedő jelentőségét fejlett mezőgazdaságának, a Tiszán átívelő vasúti-, és közforgalmi hídnak, valamint közigazgatási központ mivoltának köszönhette. A tárgyalt korszakban ugyanis Szentes városa volt Csongrád megye székhelye. Nyilvánvaló volt, hogy a hazánk felett átrepülő angol, amerikai bombázók, a kevésbé veszélyeztetett terület fölött, a vadászrepülő bázisoktól távol keresték repülő útjukat, ráadásul az alföldi folyók kiváló navigációs segédletként működtek számukra.

A Honi Hadsereg légi úton történő ellátásának tervei

1944 tavaszának végén az emigráns lengyelek már minden idegszálukkal a Varsóban kirobbantandó felkelés megtervezésére koncentráltak. Ügy tervezték, hogy a megszállt Lengyelországban tevékenykedő Honi Hadsereg (AK-Armija Krajowa) felszerelését és folyamatos ellátását többek között légi úton biztosítják. Ezt, azaz a „visszavágó terv" (Plan Odwet) kidolgozását a Lengyelországból frissen érkezett Stanislaw Tatár tábornok személyesen felügyelte, a tervezés során azonban nem vették figyelembe Jan Jazwinski őrnagy véleményét, pedig ő már több mint három éve irányította a lengyel ellenállók légi utánpótlásának műveleteit, valamint mellőzték a hasonló műveletekben bázisul szolgáló fő olaszországi repülőteret. 1944 júniusában a honi lengyeleket 12 titkos üzenetben tájékoztatták a hadmüvelet részleteiről (bevetések napja, útvonala, jelzések, rakomány, stb.), a lengyelországi főparancsnokság pedig számos javítást eszközölt az eredeti tervekben, ezen kívül mind a lengyelországi, mind a londoni főparancsnokság elfogadta, hogy a front helyzetének változásaihoz igazodva, folyamatosan egyeztetni fogják a részleteket.

A terv gyakorlati megvalósítása nagymértékben függött a hadműveletben résztvevő repülőgépek és személyzetük állapotától. Amikor Bór Komorowski tábornok, az AK lengyelországi főparancsnoka értesítette Londont arról a döntéséről, hogy megindítja a harcot Varsó felszabadításáért, az egyetlen folyamatos légi segítségnyújtásra alkalmas lengyel egység a No. 1586 Polish Special Duties Flight (1586. Különleges Rendeltetésű Alakulat, parancsnoka Eugeniusz Arciuszkiewicz, századjele a „GR") volt, amely ekkoriban a brit vezénylés alatt lévő egységek közül az egyik leggyengébb teljesítményi mutatóval bírt.

A brindisi repülőtéren állomásozó, lengyel parancsnokság alatt működő alakulat repülő személyzetének állománya annyira lecsökkent 1944 nyarára, hogy már a felszámolása és más egységbe történő beolvasztása is felmerült. A brit Royal Air Force (RAF) alatt szolgáló Polish Air Force (PAF), amely gyakorlatilag a háború előtti Lengyel Légierő jogutódja lett volna, erős nyomást gyakorolt a britekre, hogy az 1586-osokat egy tipikus RAF század szintjére töltsék fel, azonban mind a személyzet, mind a gépállomány tekintetében súlyos utánpótlási nehézségek mutatkoztak. Jazwinski őrnagy már április óta folyamatosan kérte Tatár tábornokot, hogy próbálja elérni a briteknél a létszám növelését, és szerezzenek be a meglévő gépállománynál alkalmasabb B-24 Liberator típusú repülőgépeket. A helyzetet tovább nehezítette az, hogy Tatár tábornok nem értette meg és nem fogadta el a brit pihentetési és felváltási rendszert, amelynek az lett az eredménye, hogy a brit repülősöktől eltérően a lengyelek gyakorlatilag a végkimerülésig, pihenőidő nélkül repültek egész nyáron, amely mind a személyi állományt, mind a gépeket kifacsarta. Az emigráns Sosnkowski tábornok 1944. május 10-i kérése az volt, hogy az egyik legtapasztaltabb lengyel egységet, a 300. bombázó repülő századot irányítsák át Dél-Olaszországba. A RAF Bombázó Parancsnokságának ellenvetése miatt ez nem teljesült, azonban annyit sikerült kiharcolni, hogy a legtapasztaltabb pilótáit mégis az 1586-osokhoz helyezték át.


Az oldalon felhasznált források

Irodalom:
"Elestek a dícsőség mezején..." Egy lengyel Halifax tragédiája Szentesen, 1944. augusztus 2. - Szentes 2013.
 

 

 

 


Várod a karácsonyt? Szeretnél gyorsan ünnepi hangulatba keveredni? Akkor itt a helyed! karacsony.gportal.hu KATT IDE!    *****    Ahhoz, hogy legyõzd a félelmed, rá kell ébredned, hogy nincs menekvés attól, amitõl rettegsz. - David Gemmell    *****    „Evil will never be countered while good men do nothing.“    *****    Idegen vagyok. Semmi szükség rá, hogy hazudj vagy tagadj. Csak a barátokkal szemben kell álarcot hordanunk.    *****    Új twich csatornám, minden érdeklõdõt vár, Fortnite, Warzone gameplayeket streamelve!    *****    Az okkultizmusban és a történelemben számos híres, hírhedt példát találhatunk, de a Rose Harbori vonal nem túl jelentõs.    *****    MOVIE-NIGHT - AJÁNLÓ - filmek, sorozatok - AJÁNLÓ - MOVIE-NIGHT    *****    Az élet egy komédia, ostoba, beteges komédia, ahol bolondok játsszák a szerepeket. - DAVID GEMMELL    *****    Képek,vers, blog, irka-firka, sztorik, tõlem, bárkinek:)    *****    Rose Harbor, egy kis város, ami tele van titkokkal. Vajon ki fogja megfejteni õket? Talán éppen Te leszel az!    *****    Kíváncsi vagy az új world of warcraft kiegészítõre?    *****    RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL    *****    A horoszkópod ismerete nagyon sok segítséget nyújt, életed során a döntéseit meghozatalában. Rendeld meg most! Kattints!    *****    RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL    *****    Új tartalom a Blogomon    *****    RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL    *****    A horoszkópod megismerése, nem kíváncsiság, hanem intelligencia kérdése. Keress meg és nézzük meg együtt, én segítek!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie,én segítek értelmezni amit látsz.Rendeld meg a képleted!    *****    RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL **** NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ****RELIGIO-PORTAL    *****    Részletes születési horoszkóp + 3 év elõrejelzés diplomás asztrológustól nagyon kedvezõ áron. Sok olvasmány vár nálam!!!