V - lexikon : Vast - 1880-1882 gtvast (gazdasgi kisvast) |
Vast - 1880-1882 gtvast (gazdasgi kisvast)
GTVAST
Szentes els gazdasgi kisvastja
1879-ben s 1881-ben risi rvizek puszttottk Szentest s krnykt, Zimonyi Schwarz rmin (1826—1915) vllalkoz, vastpt mrnk (1880? vagy 1881)-ben llami kijells tjn elvllalta a Krs- s Tisza bal parti gtak Bknytl a III. gtrhzig trtn kiptst.
Egy klnleges mszaki megoldssal prblkozott. A krs-balparti megingott s elzott gtat sem az rtrben, sem a mentestett terleten nyitott kubikgdrkbl nem lehetett akkor magastani, hiszen amerre a szem elltott krs-krl a vz uralta tjat. gy azutn magn a gyenge gttesten kellett az anyagot beszlltani, a hullmtri oldalon elksztve elterteni s bedolgozni vgig a veszlyes szakaszon. Az ess- zimanks idben a fldhord kocsik, szekerek kerekei felvgtk volna a gt koronjt, ezzel tovbb gyengtettk volna azt. gy merlhetett fel a gondolat, hogy a gt koronn vasti plyt ltest.
Mivel az utak nem voltak mg kiptve a vzi utak voltak kihasznlva. A nagytmeg r szlltst csaknem egszben a Tiszn s hajzhat mellkfolyin vgeztk. Schwarc rmin vastja is vzen rkezett Szentes al, majd a Krsn vontk fel a megrakott uszlyokat, s a Bknyen innen a Kurca kiszakadsnl tettk partra – alkalmasint a gtra, ahonnan kt irnyba, flfel a bnya irnyba Zalotnak, s lefel Szivgynak gy ptettk ki, hogy sajt alkatrszeit fel s lefel fokozatosan szlltani tudta.
A helyi Szentesi Lap is beszmol az esemnyrl:
A gt mentn a vasut melyen egy elsrend gzgp ltal vont kocsi hordja a gtjavitsa szksges fldet, mr kszl s a nagy munkt e hten megkezdik. — Vllalkoz a 300 ezer frt. ru fldet tartozik a gtba mrc. 15-ig behordatni. [1]
A Schwarz-fle szokatlanul krlmnyes munkakezdsrl 1880. december 12-n Kamocsay Jnos Bkny-mindszenti rmentest trsulat igazgat gy szmol be jelentsben:
„A Vllalkoz rszre f. vi dec. 8-n a Krsn az els szm Csszhzhoz hajn rkezett:, 3 gzmozdony s 24 fldhord kocsi, a vast ksztshez szksges talpfk s snek - ezek kiraksa f. h 11-kn reggel vette kezdett; - mr nhny nappal elbb … rkezett a Kurca torkolatnl rszkre 20 fldhord kocsi, ezek a gton mr ki is vannak rakva, e szerint van nekik 44 fldhord kocsijuk… A Magos Zalotn Bazsn fldjbl szthordatik a fld a Magos Zalotrl lefele a tlts bels oldalra – ezek hordsa kocsikkal eszkzltetik… Tovbb dolgozik a vllalkoznak a gzmozdonyok tjai egyengetsn 30 munks.” [2]
A gt javtst a rossz idre val tekintettel 1880. december kzepn abbahagytk de 1881. janur els felben a kzelg rvzveszly miatt a gt megerstst tovbb folytattk.
A helyi sajt gy szmolt be az esemnyrl:
A gtpts cljbl, a tesi parton, ptett vaston a gzs mr jr s uj vtl kezdve ezen fogjk a fldet hordani. [3]
A mozdonyok s a kocsik szmbl, valamint az ppen hogy gthosszsg snanyagbl arra lehet kvetkeztetni, hogy egyetlen vgnyt ptettek ki a gtkoronn, azon kitr nlkl egy 20 vagonos, ell-htul gzmozdonnyal vontatott szerelvny vitte pp a fldet, vagy rtett, vagy trt vissza resen. Kzben a bnyaudvaron, ahol mr vltk s kitr is lehetett, a msik 20 kocsis szerelvnyt rakodtk, melyet a harmadik tartalkmozdony vontatott.
A gton foly munka nem volt zavartalan mentes a helyi sajt llandan kritizlta a munka hatkonysgt.
A bkny-mindazenti gtakon, mint halljuk nagyon hitvnyul megy a munka. A gt vastagitsnl semmi vagy igen csekly alapozst tesznek, s ugy hordjk a begypsdtt gt oldalra a fldet. Szmos panaszos cikk jtt be hozznk, melyek rdemben csak a Jv szmban rhatunk ez gyben. A trsulat a munklatnl semmi felgyeletet nem gyakorol. A kormnybiztost soha nem ltjk a gton, hol a trsulat borzaszt krval hozz nem rt emberek kontrkodnak. [4]
Szinte nemvolt nap hogy neltek volna a kritikval.
…Lapunk mult szmban meggrtk, hogy a bkny-mindszenti trsulati gtakon kzigazgatsi vgrehajts utjn eszkzlsbe vett gtmunklatra ezttal rdemileg megtesszk szrevteleinket… Megtekintettk a gtat, ott is ahol dolgoznak s ott is ahol nem dolgoznak, s igy azon helyzetben vagyunk, hogy elfogulatlan brlatot mondhatunk a vllalkoz gtpitsi ktelezettsge s ennek munklatba vett teljestse felett… Nem tagadjuk, hogy amit eddig ptettek, az ellen kevs kifogs tehet; mert kellleg szlestve s hatalmas patkval lesz elltva a gt ; azonban ezen gzs munkt soha nem lehet hasonltani a talicskval ptett gthoz, hol minden talicska fldet megnyom a talicska s legzol a kubikos, mig itt kihnyjk a kocsikbl a fldet s az lazn, minden nyomakods nlkl fekszik a gton. No de gzssel nem lehet jobban, mint amint itt teszik s ez ellen nem lehet kifogs s az ellen amit eddig vgeztek, technikai szempontbl sem tesznk semmi kifogst… — Hanem az mr nincsen okosan hogy mr kt hnapja dolgoznak s eddig ezer l gt nincs kiptve, egy lapt fld sincs tve az osztom s akolszegi vonalra, mely az egsz gtvonalnak a legveszlyesebb rsze.
Brltk a vllalkozt a kitermelt fld elszmolsval is
…A gtba behordott fld kb mennyisge ugyanis, nem a kikubikolt fold rnek flvtele utn szmttatik fl, hanem megraknak flddel egy 5 kubik mteres kocsit s ahny ilyen kocsi fldet hordanak a gtba, annyi 5 kubik mter fldet szmtanak fl… Azon 5 kubik mteres kocsikra a fldet termszetes llapotban vve, 3 kubik mter fldnl tbbet nem lehet flrakni. Ez borzaszt mrv megkrostsa a trsulatnak; mert 100 kubik mter helyett igy csak 60 — legflebb 70 mter fldet ptenek be a gtba s a vllalkoz 100 kubik mterrt teszi el a pnzt… [5]
A kemny brlatok ellenre a gtptst kemnyen folytattk.
1881 mrciusban a Kzmunka s Kzlekedsi Minisztrium Horvth Gyult kldte Kormnybiztosknt a Krs-Tisza-marosi blzet vdelmi s ptsi munkinak ellenrzsre.
Horvth Gyula emlkrataiban gy emlkezik meg rlla:
… A bkny-mindszenti trsulat gtvonala… tlag nem egszen 24.5 lb magas lvnmindentt magastst ignyel, mely tlts-magasts a vz rohamos nvekedsvel arnyban hajkon, pontonokon, ladikon s a vllalkoznak a vdelem cljaira lefpglalt vastjn szllitott fldanyaggal eszkzltem… A vdelmi anyagok szlltsra s a jrhatatlan utak miatt a kzlekeds kzvettsre rendelkezsemre llott: 2 gzhaj, 7 uszlyhaj, 14 lundra, 40 ladik s 81 ponton-rsz; ezenkvl Schwarz rmin vllalkoznak 3 gzmozdonya s 80 lowrieja… [6]
A zord idjrs tovbbra sem kedvezett a munkhoz. A magas vzlls s a kzeled rvz veszlye azonban emberfeletti munkra ksztette a vdekezket. 1881, mrciusra a munklatokat teljesen fel kellett adni. Sajnos az ptkezs koncepcijrl, menetrl sem mszaki lers, sem terv nem maradt fenn. [7]
A helyi sajt gy szmolt be az esemnyekrl:
A Tisza s Krs folyk folyton radnak. A tltseket a mrc. 31-iki vihar ersen megronglta, a kark ezrvel szklnak a vizn. A gton gzkocsival val kzlekeds lehetetlen. A folytonos eszs miatt a gt el van zva, a munka szerfelett nehezen megy, st csaknem lehetetlen. Vizveszlytl csak ugy meneklnk meg, ha az rads sznik s ellennk szolgl vihar nem lesz. [8]
Az rvzveszly elmlsa utn a gt megerstst tovbb folytattk. A munkk vgeztvel a kiptett vastvonalat felszedtk, mra mr semmilyen emlk nem tallhat rla.
Felhasznlt forrsok
Irodalom:
[1] Szentesi Lap 10. vf. 49. szm 1880. december 5. (Adatkzl: Szentesi Levltr)
[2] Csml Szf IX. 213. 2.d. : 361/1880. dec. 13.
[3] Szentesi Lap 11. vf. 1. szm 1881. janur 1. (Adatkzl: Szentesi Levltr)
[4] Szentesi Lap 11. vf. 4. szm 1881. janur 22. (Adatkzl: Szentesi Levltr)
[5] Szentesi Lap 11. vf. 7. szm 1881. februr 12. (Adatkzl: Szentesi Levltr)
[6] Jns 1888. 10. s 13.
[7] Rzsa Gbor: Szz ves Szentes vastja 1987. 24-27 old.
[8] Szentesi lap 11.vf. 14. szm 1881. prilis 2. (Adatkzl: Szentesi Levltr)
|